بانک سوال نگارش نهم، کتاب درسی درس سوم / فعالیت‌های نگارشی

- 1سوال
نگارش نهم کتاب درسی
نسخه 1402 - صفحه 39 - سوال 1
نوعِ زبان نوشته های زیر را مشخّص كنید.
یک) آیا می دانستی مطالبی را كه دربارۀشان فكر می كنی و آنها را به زبان می آوری، این قدرت را دارند كه به كلّی همه چیز زندگی ات را عوض كنند؟
وقتی حرفی را مدام تكرار كنی، یواش یواش باور می كنی كه حقیقت دارد و باورهای تو دلیل همۀ كارهایی است كه انجام می دهی. به این جور فكرها و حرف ها «عبارت های تأکیدی» می گویند.
برای آنكه افكار ناگوار و منفی، جای خود را به عبارت های تأكیدی مثبت بدهند، باید فكرهای سیاه را به افكار سبز، تبدیل كنی:
هیچ كس مرا دوست ندارد من خودم را دوست دارم و دیگران هم مرا دوست دارند.
از موهایم خوشم نمی آید. كاش مثل او بودم من خودم را همین شكلی كه هستم، دوست دارم.
اگر این كار را انجام دهم، از دستم ناراحت می شود این كار را انجام می دهم چون برایم اهمیت دارد.
این مطالب به من مربوط نیست من عاشق یاد گرفتن مطالب تازه هستم.
اگر این چیزها را داشتم، خوب بود به خاطر چیزهایی كه دارم، سپاسگزارم.
(من همانی هستم كه فكر می كنم.)
نوعِ زبان: .....
دو) او واقعاً یک آدم بود. توی زمین، پرنده پر نمی زد كه به دنیا آمد. این ور را گشت، آن ور را گشت؛ امّا از هیچ كس خبری نبود. یک گوشه نشست و برای غصّه های خودش، قصّه تعریف كرد:
یكی بود، یكی نبود. غیر از خدای مهربون، كسی نبود. یه آدمی، تک و تنها، توی برهوت زمین، زندگی می كرد...
كوه ها قصّۀ آدم را گوش دادند، درخت ها گوش دادند، دریا گوش داد؛ امّا فقط خدا دلش برای آدم سوخت. این شد كه حوّا را آفرید و آدم را از تنهایی درآورد. آدم و حوّا با هم ازدواج كردند و بچّه دار شدند و این طوری شد كه زمین، آرام آرام، شلوغ شد .
نوعِ زبان: .....
سه) باورها و اولویت های هر فرد در میان گروه، اغلب با دیگر افراد گروه، تفاوت دارد. حتّی افرادی كه فامیل اند و خویشی نزدیک با هم دارند؛ مثل برادرها، خواهرها و ...ممكن است، باورهای متفاوتی داشته باشند. هركس ممكن است با روش صحبت كردن، نگاه كردن، كار كردن و ...دیگران موافق نباشد؛ ولی حقِّ برخورد خشونت آمیز با آنها را ندارد. دیگران هم مثل ما حق دارند، بدون اینكه صدمه ای به جان و مالشان وارد شود، نظر خودشان را بیان كنند.
نوعِ زبان: .....